سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پیشگفتار

در جهان امروز هیچ فرآیند و یا طرحی نیست که قرار بر انجام آن باشد و قبل از اجرا درباره آن تصمیم گیری برای چگونگی اجرای آن انجام نشود. هر ساختمان که قرار است ساخته شود قبل از آن مهندس طراح با انجام محاسبات مربوطه اقدام به تهیه نقشه ساختمان کرده و در اجرای کار همه عوامل اجرایی از نقشه موجود پیروی می کنند. این فرایند با پیشرفت علم در تمامی حوزه ها جای خود را به خوبی پیدا کرده و همواره یک نقشه و دستورالعمل قبل از اجرای هر فرایند علمی تهیه شده و بر مبنای آن کار انجام می شود.

بنابراین علم جوشکاری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در فرآیندهای جوشکاری نیز برای تمامی مراحل انجام فرآیند از جزئی ترین مسائل مثل چگونگی تمیزکاری سطح تا مسائل مهمی چون نوع فلز مبنا، عملیات حرارتی و... از قبل تصمیم گیری شده و نتایج را در فرمهای مخصوصی تحت عنوان دستورالعمل فرایند جوشکاری(WPS)[1] تدوین کرده و پس از آزمایش و تأیید صلاحیت آن دستورالعمل(PQR) جهت اجرا به واحد مربوطه ارسال می شود و جوشکار و تمامی عوامل اجرایی موظف به رعایت تمامی نکات آن می باشند که در نهایت در صورت اجرای صحیح (WPS) طبیعتاً جوشی مناسب خواسته های ما حاصل می شود.

با توجه به موارد ذکر شده و نیز عدم وجود منابع فارسی موجود در کشور در این رابطه بر آن شدیم که در پایان دوره کارشناسی مهندسی تکنولوژی جوشکاری به مطالعه و تحقیق در رابطه با چگونگی تهیه و تنظیم فرم (WPS) برای مخازن تحت فشار پرداخته و با همکاری و راهنمایی اساتید مربوطه بخصوص جناب آقای دکتر منصوری استاد راهنمای این پروژه گامی هر چند کوچک در راه خدمت به جامعه علمی کشور برداریم.

لازم به ذکر است که در این پروژه جهت چگونگی تدوین فرم (WPS) برای مخازن تحت فشار از استانداردهای آمریکایی ASME و AWS و نیز B31.3 و... در موارد مختلف استفاده شده است.

 

مقدمه

ظرفی که به وسیله سیال تحت فشار (داخلی یا خارجی) قرار گیرد مخزن تحت فشار نامیده می شود که می تواند به هر شکل باشد. مخزن تحت فشار اهمیت زیادی دارد و ساخت آن طبق اصول فنی توانائیهای خاصی را می طلبد. رعایت مقررات مربوطه برای حصول اطمینان از عملکرد صحیح، ایمن مخزن در دوران بهره برداری، کنترل کیفیت و بازرسی دقیق را ایجاب می کند] 1 [

بعضی ازاستانداردها ومقررات حاکم برای ساخت مخزن تحت فشارکه کاربردبیشتری دارندعبارتند از:

1- مقررات ساخت مخازن تحت فشار انجمن مهندسان مکانیک آمریکا (ASME)

1-1 ASME Section VIII Div(1)  - مقررات ساخت مخازن تحت فشار غیر آتشخانه دار[1]

2-1 ASME Section VIII Div (2) مقرراتی دیگر برای ساخت مخزن تحت فشار.

3-1 ASME Section VIII Div (3) مقرراتی دیگر برای ساخت مخازن تحت فشار زیاد.

4-1ASME Section IX -مقررات جوشکاری وتأیید صلاحیت جوشکاری مخازن تحت فشار.

2- IS 2825  - استاندارد هندی برای مخازن تحت فشار با جوش ذوبی غیر آتشخانه دار.

3- BS 5500 مشخصات مخازن تحت فشار با جوش ذوبی غیر آتشخانه دار.

4- فصل J مقررات و قواعد ساخت و طبقه بندی کشتی های فولادی دفتر ثبت کشتی رانی لویدز.

5- مقررات فی AD Merkblater برای مخازن تحت فشار.

آنچه که در این مجموعه به آن بیشتر پرداخته می شود مقررات تهیه دستورالعمل جوشکاری طبق کد ASME بخش IX می باشدکه درپاره ای از مواردکه ذکر خواهدشد ازدیگر استانداردها نیز استفاده می شود.


نظر()

 گام به...   


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ